Reportáž může být vymyšlená nebo pravdivá. Záleží na „použití“ 10. část

Kdo by to byl řekl, že publicistických žánrů je tolik. Dnes pokračujeme s dalšími, a to nás ještě příště nějaké čekají. Dnes probereme: Emocionální (publicistická reportáž), literární (literární reportáž, fejeton, sloupek, črta, esej, soudnička, novinová povídka).

(Na snímku nejznámější český „sloupkař“ Karel Čapek, Foto: wikimedia.com)

Publicistická reportáž se od literární reportáže liší především střízlivějším a faktičtějším popisem. Jde v podstatě o článek a má mít také náležitosti článku, s tím rozdílem, že sem můžeme ´přimíchat´ trochu omáčky. Vylíčit atmosféru, pojmout lehkým vyprávěcím stylem v „ich formě“. Literární reportáž má v podstatě stejné prvky jako publicistická – až na malou ´drobnost´. A to, že to, co je literární, může mít také hodně velký mix reality a fantazie. Když je přídomek „publicistická“, pak se musí držet pravdy. Když je literární, může se použít mnoho nadsázky a hlavně se může úplně vymyslet. Literární reportáž můžeme použít v knize nebo jiném literárním útvaru, povídce a podobně. Všude, kde fabulujeme.Novinová povídka je prostě a jednoduše povídka. Krátký literární útvar, který může a nemusí být založen na nějaké události. Prostě si ji lze vymyslet. Vydávat na pokračování anebo ji napsat stručně a vystačí do jednoho vydání. Důležité je pak dodržet základy menšího dramaturgického oblouku – aby měla začátek, prostředek a konec. A hlavně nezapomenout na pointu. Pointu by měl mít i fejeton, sloupek, čtra či esej – i když zde může být pointa klidně lehce absurdní a ponechána jako otazník – záleží na pisateli. Esej může být úvaha na rozličné téma. Ideálně aktuální, aby byl důvod ji číst. A zajímavě napsaná, doplněná něčím, co zatím nebylo ve společnosti a v médiích omíláno kolem dokola. Tedy lze tím začít, napsat základ, ale pak rozvíjet vlastní, nové myšlenky. Pamatujte, že pouhý souhrn toho, co už všichni kolegové napsali, je jednak plagiát a jednak nesvědčí moc o vaší kreativitě. A také se nabízí důvod, proč to pak psát a proč by to měl někdo číst. Črta je kratší esej a povídka. Takový mix. Fejeton je velmi nadneseně taková poznámka, črta, povídka, recenze… Prostě toto všechno dohromady nebo i jinak ´kořeněné a promíchané´. Každopádně psáno s nadhledem. Třeba můžete napsat povídku nebo reportáž, ale pořád to nebude fejeton. Fejeton to bude, když to toho přidáte nějaká mouddra, srovnání – a hlavně pořád ten nadhled, klidně i absurdno či ironii – jak se komu zlíbí.

Soudničky se mění v reality show

Soudnička se kdysi psávala, dnes už moc ne (dnes už máme spíše reality show). To novináři chodili do soudních síní a snažili se k případům, které se tam řešily, sehnat další informace a dát z toho dohromady příběh, který pak vydávali. Dnes máme takové ´moderní soudničky´. Jejich obsahem je spíš zjišťovat, co blízcí zatčených posílají do vězení (rádia, karty, pilník). Jestli se vězni mračí či smějí. A ještě než se vůbec soud rozhodne, jestli dotyčný je či není vinen, tak víceméně přesvědčit veřejnost o tom, co si myslí média (potazmo novináři). Ale rad pro vás, kteří chcete vstoupit do novinářských řad – zkuste zjistit, co znamená PRESUMPCE NEVINY. Každopádně o vězních se také točí filmy, reality show a spíše se nám přesouvá tento žánr do zábavného než publicistického či zpravodajského (přičemž zábavný značíme „nepublicistické a nezpravodajské žánry“, do „zábavy“ patří také „drama, horor či thriller“). A ještě sloupek – nejznámějším sloupkařem byl Karel Čapek, dnes si vybavíme pod pojmem „sloupky“ spíše od fiktivní novinářky Carrie Bradshaw ze seriálu Sex ve městě. Obojí je správně. Jde o zamyšlení nad společností. Spíše delší poznámka, ale trochu více analytická, popisující. Také s případným lehkým nadhledem, ale jiným než u fejetonu.

Příště se dozvíme, jak na ankety či otevřené dopisy. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Pokud se chcete stát novinářem a rozvíjet svou kreativitu, můžete absolvovat naše Kurzy žurnalistiky , v případě jakýchkoliv dotazů nám napište e-mail: kurzy@otevrenamedia.cz .

Napsat komentář