Zpráva pouze informuje, neanalyzuje. Ptá se: co, kdo, kdy a kde – 8. kapitola

Mezi hlavní zpravodajské žánry patří zpráva a zpravodajské interview. Zpráva je krátký zpravodajský útvar. Je základem pro každý článek. To, co je ve zprávě, musí být v ostatních článcích + ještě něco navíc. Rozdíl je v tom, že zpráva je krátká, informační, další žánrové útvary informace rozvádějí, každá vlastním způsobem. Ve zprávě je nutné zodpovědět hned v prvním odstavci tyto náležitosti: kdo, co, kdy, kde. Důležité jsou i otázky: jak a proč, dají se také dát stručně do zprávy, ale více je rozvádíme v publicistice. Základní pravidla: Nikdy nezačínáme datumem! Většinou se tak pozná začátečník a nenovinář. Pokud začne stylem: „21. června 2012 se udála tato událost tam a tam.“ To je tak neuvěřitelně zajímavé, že čtenář váš článek prostě přeskočí a jde na jiné, které ho hned odzačátku přitáhnou. Datumem se začíná velice zřídka – pouze pokud je to datum životně důležité – důležitější než ostatní informace, což je málokdy.  “ Čistou zprávu“ většinou najdete v jedno sloupcové podobě (zvaná ´jedňák´), max. dvou sloupcích. Dalším útvarům se také dle délky říká: ´dvoják´ – dvou sloupcový, ´troják´ tří sloupcový,  ´čtverák´ – čtyř sloupcový a tak dále. To už se ale jedná o články, které jsou delší a rozvádějí informaci ze zprávy a jsou podrobnější.  Zprávy nás má v krátkosti s minimem základních faktů informovat o události. Ještě kratší je flesh – zvaná také ´fleška´. Název je od anglického slova, které vyjadřuje slovo ´blesk´. Skutečně rychlostí blesku informuje čtenáře o zprávě, která došla do redakce těsně před uzávěrkou nebo se objevují např. u vysílání zpravodajství v dolní části obrazovky, kde tyto jednověté flashky ´jedou´. Často je to proto, že se nestihne /nebo nevejde/ do vydání nebo upoutávku na přípravu delší zprávy, odvysílané později, a jedná se o závažnou informaci. V tištěných médiích se jednou větou, případně krátkým odstavcem v rámečku či bez, se narychlo ještě přidá na stránku. Samozřejmě – pokud šéfredaktor myslí marketingově – tak s náležitou upoutávkou na další číslo, kde bude informace rozvedena. Druhý den se této informaci věnuje náležitá pozornost a je z ní článek či reportáž – nebo o několik hodin později (televize, rozhlas, internet). Zpravodajské interview má dost společných znaků s publicistickým interview, které probereme příště. Liší se jen svojí krátkostí (mohou to být jen jedna – což bývá formát ankety – až pět doplňujících otázek – cca pět či deset minut interview). Úkol:  Zkuste napsat zprávu a poslat nám ji. 

V dalším díle (vychází každé pondělí) budeme pokračovat Publicistika jde víc do hloubky. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Pokud se chcete stát novinářem a rozvíjet svou kreativitu, můžete absolvovat naše Kurzy žurnalistiky , v případě jakýchkoliv dotazů nám napište e-mail: kurzy@otevrenamedia.cz .

Napsat komentář