MÉDIA: RYCHLÝ EXKURZ DO SVĚTA ZÁBAVY A INFORMACÍ: INTERNET – 3. KAPITOLA

Internetové magazíny 

Jde v podstatě o obdoby tištěných periodik (časopisy nebo deníky). Někdy jsou zde variace tištěného periodika, které vychází anebo pouze a jen internetové médium, které tištěné nevychází.

Frekvence:  Deník, týdeník , čtrnáctideník, měsíčník, dvouměsíčník , čtvrtletník – dle frekvence přidávání článků. Je možné každý den přidávat jeden a více článků do různých rubrik, pak se jedná o deník (většinou „i“ verze renomovaných deníků) nebo přidávat do každé rubriky jednou týdně, jedno za 14 dní, měsíčně nebo různě – nahodile.

Tématické: všeobecné (většinou zprávy), specializované (pro ženy, matky, muže, děti, mládež, modeláře, chovatele, vaření, ekonomiku, marketing …)

Žánry: Články, reportáže, rozhovory, poradny, rady a tipy…

Druhy:

Webové magazíny – většinou vydávají organizace – státní, nestátní, komerční či neziskové (tématické, publicistické) nebo klasická vydavatelství (zpravodajské, publicistické)

Blogy- patří jednotlivým osobnostem – od osobních blogů, které mají jednotlivý novináři, přes blogů osobností (ekonomika, marketing, celebrity…) 

ať už více či méně respektovaných veřejností, až po weby začínajících novinářů, tvůrců, kreativců či jednoduše „obyčejných lidí“ (nenovinářů, necelebrit, neumělců), kteří se jednoduše chtějí o svůj názor podělit s dalšími lidmi a nebýt cenzurováni jakoukoliv redakcí (délka, vyváženost, téma, apod.)

Sociální sítě – Facebook a Twitter (nebo i Youtube či Vimeo – jistě vás hned napadne řada dalších) – krátké, jednoduché zprávy, ankety, ale také upoutávky na články, rady, tipy nebo prostě jen informace o tom, jak se kdo dnes vyspal. Neuvěřitelná databáze a volnost. Informace zde publikované zde nejdou vázány přímo redakčními striktními pravidly, jsou ´lidštější´ a pomáhají překonávat případné komunikační bariéry, které mohou vznikat v případě „člověk (čtenář) – vydavatelství“. Hojně využívané jak vydavatelstvími, tak i různými kulturními či neziskovými organizacemi k networkingu, ale také firmami k propagaci služeb a produktů i propagací různých celebrit, fan clubů apod. A samozřejmě – a to rozhodně v neposlední řadě (tak to také všechno začalo)  – jako osobní stránky lidí, kteří se mohou rozhodnout, jestli komunikují ve virtuálním světě se svými přáteli, známými, kolegy z práce či organizacemi, spolky a komunitami podobně smýšlejících lidí. Každý se může rozhodnout, jak svou komunikaci pojme – jestli prostě jen sdílí dílčí radosti a starosti svého života nebo se zapojí do ekonomického, politického či jiného společenského dění. Je to na něm. Báječná volnost.

Výhody: Rychlost informací, možnost komunikovat s kýmkoliv, jakkoliv na jakoukoliv dálku. Budovat sítě, komunity a být si bližší. Možnost jak pro profesionály ze světa médií, tak i pro širokou veřejnost – k využívání virtuálního světa. Prakticky neomezené možnosti a stále přibývají. Ve virtuálním světě je vydávání periodik i neperiodik levnější (odpadá tisk a papír).

Nevýhody: Pokud člověk pojme virtuální svět za jediný vlastní, může dojít k částečné deprivaci s prostředím (jednoduše a krátce řečeno – budovat sítě na netu a komunikovat se svojí komunitou tak je skvělé, ale je nutné se také občas s těmito lidmi vidět v reálu) – ale tyto obavy např. psychologů  ze světa internetu a nových médií nebývají časté – naopak – přes sociální sítě se lidé naopak domlouvají na společných akcích. Pozor také na snadný přístup k vašim důvěrným datům. Asi si rozmyslet, jestli na blogu nebo sociální síti uvádět celé datum narození – stačí rok pro orientaci, případně můžete napsat znamení horoskopu, z nějž se také dá lecos vyčíst, rozhodně neuvádějte svou adresu a rozmyslete si telefonní číslo či e-mailovou adresu – můžete si zřídit pro soicální sítě vlastní, což řada lidí dělá. Pokud totiž například povolíte přístup některým aplikacím (herní – horoskopy či ve stylu hezký/chytrý, atd.) mohou být vaše data využita v různých marketingových analýzách či pak budete zahlceni nabídkami. Vaše datum narození či adresa se pak dá také snadno zneužít. Ale samozřejmě, nemusí to být hned vše ve špatném. Jen je potřeba být i v tom báječném virtuálním světě na pozoru, aby si ho člověk mohl bezpečně vychutnávat.

Úkol: Čí blog čtete nejčastěji a proč? Využíváte RSS pro čtení i- novin, magazínů a dalších periodik na internetu?

V dalším díle (vychází každé pondělí) budeme pokračovat o audio-vizuálních médiích. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Pokud se chcete stát novinářem a rozvíjet svou kreativitu, můžete absolvovat naše Kurzy žurnalistiky , v případě jakýchkoliv dotazů nám napište e-mail: kurzy@otevrenamedia.cz .

Napsat komentář