MÉDIA: Rychlý exkurz do světa zábavy a informací: ČASOPISY – 2. kapitola

Časopisy

Týdeník (lze ještě zařadit do novin), čtrnáctideník, měsíčník, dvouměsíčník (moc nebývá), čtvrtletník, (ročník patří už do bulletinů)

Druhy: všeobecné (doplněné TV programem, většinou přílohy různých novin – magazíny atp.), specializované (pro ženy, matky, muže, děti, mládež, modeláře, chovatele, vaření, ekonomiku, marketing …)

Žánry: Články, reportáže, rozhovory, poradny, rady a tipy (často je zde využíván odborník, který radí lidem, odpovídá na dotazy, které přicházejí do redakce, dnes většinou e-mailem, dříve  formou dopisů a samozřejmě nesmíme zapomínat na to, že každé vydavatelství či periodikum má dnes již své stránky na sociálních sítích, kde je prostor pro dotazy a komunikaci s redakcí on-line v reálném case – ale více v internetových médiích)

Výhody: Obdobně jako u novin s výjimkou, že déle vydrží, informace nezastarávají v okamžiku vydání.  Nadčasová témata. Řada lidí si dokonce časopisy schovává – a to po mnoho let. Je zde větší prostor pro články narozdíl od novin. Dlouhé články na internetu jsou nepraktické. Lidi nebaví ´moc dlouho´ rolovat, listovat jim však tolik nevadí. Ovšem I to se dá řešit rozdělením článku na kapitoly a podobně.

Nevýhody: Obdobně jako u novin – co je jednou napsáno, nedá se změnit (aktualizovat, doplnit) – magazíny na internetu je možné doplňovat a aktualizovat průběžně.

Bulletiny

Čtvrtletník, půlročník, ročník.

Druhy: většinou specializované, převážně firemní nebo oborová periodika (sem může patřit take newsletter)

Uvádějí se zde výsledky a zajímavosti z oboru, často je směřován k menšímu užšímu publiku. Dnes společnosti většinou přechází na e-formu – tedy newsletter, který je umisťován na webových stránkách společností (firem, sdružení, oborových syndikátů a podobně) či (a) rozesílán přihlášeným příjemcům e-mailem. Některé společnosti však stále vydávají tištěnou formu.  Čtvrtletně či půlročně se vydává/rozesílá například newsletter (ten se ale take může rozesílat měsíčně či týdně – dle aktuálnosti a počtu informací, pak patří do časopisů), roční periodicitu obvykle mívají Výroční zprávy, které řada společností (komerční i neziskové)  mají primo povinnost vydávat.

Výhody: Větší proctor pro zhodnocení činnosti, s odstupem publikované “novinky”, vice prostoru především pro nadčasovost, – s tím je ale spojeno riziko určité již neaktuálnosti, proctor pro opravdu důležité věci, informace nedůležité zde nemají místo – přirozený filtr. Velmi dobré pro jednoduchý a rychly přehled o tom, co se děje v organizaci nebo v oboru, když člověk nemá čas pravidelně sledovat novinky.

Nevýhody: Neaktuální pro ty, kteří nejsou primo zainteresováni (Výroční zpráva za rok 2011 v červnu roku 2012 bude opravdu zajímat jen investory, správní rady, sponzory či dárce, kteří organizaci podporují – a to především z ekonomické  stránky a pak fakticky, jestli vše, co se slíbilo, naplnilo)

Úkol: Jaké časopisy podle vás přežijí digitalizaci? (tedy které budou vycházet ještě dlouho v tištěné podobě)  – své tipy pište do komentářů pod článek. Jaké bulletiny jste v poslední době četli?

V dalším díle (vychází každé pondělí) budeme pokračovat o internetových médiích. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Pokud se chcete stát novinářem a rozvíjet svou kreativitu, můžete absolvovat naše Kurzy žurnalistiky , v případě jakýchkoliv dotazů nám napište e-mail: kurzy@otevrenamedia.cz .

Napsat komentář