MÉDIA: Rychlý exkurz do světa zábavy a informací: NOVINY – 1. kapitola

Začínáme Kurz žurnalistiky – jak jinak než lehce suchou – leč důležitou – teorií, takže velmi krátce – ať to máme za sebou a můžeme se vrhnout do praxe.

DRUHY MÉDIÍ 

  1. Tištěné (text a foto): Noviny a časopisy
  2. Audiovizuální (zvuk, hýbající se obrázky): Rozhlas, televize
  3. Nová média a sociální sítě: Internet, Facebook, Twitter, LinkedIn, blogy, Youtube, Vimeo (a další)

Pokud váháte, jestli Youtube a Vimeo nepatří spíše do audiovizuálních a Internetové obdoby magazínů spíše do tištěných s přeneseným významem „textová“ – nic si z toho nedělejte. Členění je spíše orientační, abychom se nějak sešli v pojmech pro náš e-kurz.

SPECIFIKA JEDNOTLIVÝCH MÉDIÍ – aneb, co kde a od kterého můžete čekat (obecně ale raději čekejte všechno a všude…)

  1. Tištěné (text a foto): Noviny a časopisy
Noviny jsou deníky nebo týdeníky, delší publicita už se bere jako časopis

Seriózní a bulvár – jak je poznáte?

Stručně, nekorektně, fakticky (níže uvedené je brané především pro tištěná média, ale v přeneseném smyslu platí velmi i pro Audiovizuální a nová média:

Bulvár má nižší ceny – vydělává spíše na vysokém počtu prodaných kusů (nebo alespoň tak to vždy platilo), na reklamě vydělává také, ale nepotřebuje na rozdíl od seriózních médií na něm stavět – má své čtenáře. Žurnalisticky málo kvalitní články, pracovat pro bulvár je v novinářské branži považováno za nejnižší příčku profesního žebříčku. To ale neznamená, že je s články méně práce a že zde pracují ti horší z naší profese. Bulvár je tištěný na méně kvalitním papíru, čtenáři bývají nižší příjmová skupina (i když i z té střední si často rádi čtenáři přečtou lechtivě věci – navíc – každého tak trochu potěší cizí neštěstí). Bulvár se dělí na soft a hard. Soft poznáte podle červených titulků a headlinů, články jsou spíše o tom, kdo se kdy opil, společensky znemožnil, rozvádí se, téma sex, peníze, nevěra, a jiné ´lehčí´ šokující věci. Hard bulvár má převažující titulky černé, a libuje si v těch „horších“ pomluvách a informacích – zranění, nehody, smrt, vraždy, katastrofy. Dobrá zpráva (pokud nejste celebrita – neplatí pro ty, které by bez bulváru nepřežili – poznáte je podle toho, jak často v bulváru jsou, čím větší celebrita, tím méně bulvár potřebuje) je, že v ČR jsme převážně zaplaveni „soft“ bulvárem.

Seriozní má vyšší ceny – přesto ale nevydělává na prodeji (v dnešní době spíše prodělává, ale hrdě bojuje o přežití), má daleko méně čtenářů než bulvár, sází spíše na kvalitu než na kvantitu informací. Novináři jsou většinou odborníci na daná témata, prověřují informace, dodržují Etický kodex (o něm více v další kapitole), manipulace s fakty je zde minimální (v rámci možností zajištění objektivity). Financování řeší především reklamami, které cílí na čtenáře ze středních a vyšších cílových skupin a tím pádem se tu reklama vyplatí. Vyloženě seriozních médií (ne ve smyslu serioznosti ve smyslu renomé, ale v novinářském žargonu) v ČR moc není – v podstatě jde jen o dva deníky, které se zabývají hospodářskou situací, ale neberou se jako odborné, protože informují své čtenáře široce jako klasický deník, ale z použitých výrazů je jasné, že noviny jsou určeny především manažerům a podnikatelům.

Většina dalších médií se snaží v různém rozpětí stěsnat někde mezi – poznáte to celkem snadno – kam se který blíží.

Výhody: Dříve hodně platilo, že na rozdíl od internetových vydání je možné číst si tištěná v tramvaji, autobusu, na cestě. Přečtu a vyhodím. Dnes v době tabletů, čteček e-booků a aplikací v mobilu už tento argument pomalu upadá. Víceméně jediným „pro“ zůstává, že pro řadu lidí, zvláště ze ´starší´ generace, je pořád ještě ´požitek´, vzít do ruky jiný papír než toaletní.

Nevýhody: Lidé nemají čas a chuť číst články, čtou hlavně titulky, krátké články a delší jen to, co je zaujme (soudí dle titulku a fotografií, případně prvního odstavce).Na internetu najdou více informací a zdarma (s výjimkou zdarma distribuovaných deníků a magazínů). Navíc když si v případě každodenního kupování časopisů a novin pořídíme čtečku, ušetříme každý za svůj život několik stovek kilogramů papíru. Neboť – nic není staršího než včerejší noviny – kdežto internet je věčný. To on tu bude až my nebudeme…

Úkol: Zkuste si tipnout na stupnici od 1 do 5 (jednička je seriózní, pětka je bulvár), kam se která média z těch, co znáte,  blíží (malá rada: střídmé nebo nestřídmé používání červené barvy, výběr fotografií a především titulky a témata… Také samozřejmě osobnosti šéfredaktorů) – své tipy pište do komentářů pod článek.

V dalším díle (ode dneška vychází každé pondělí) budeme pokračovat o dalších tištěných médiích – časopisech a buletinech. Tato část kurzu je otevřená bezplatně pro každého. Pokud se chcete stát novinářem a rozvíjet svou kreativitu, můžete absolvovat naše Kurzy žurnalistiky , v případě jakýchkoliv dotazů nám napište e-mail: kurzy@otevrenamedia.cz .

Napsat komentář